Έρευνα για τη σχέση των μαθητών με τις νόμιμες και παράνομες ουσίες καθώς και για την ενασχόλησή τους με τα τυχερά παιχνίδια, το διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές συσκευές, πραγματοποίησε το ΚΕΘΕΑ ΠΙΛΟΤΟΣ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας. Σύμφωνα με τα ευρήματα, σε μεγάλο ποσοστό οι έφηβοι δηλώνουν ότι η κύρια καθημερινή τους απασχόληση είναι το κινητό τηλέφωνο, το διαδίκτυο, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, και συχνά ο ηλεκτρονικός τζόγος, ενώ εύκολα βρίσκουν και καταναλώνουν αλκοόλ.
Στην έρευνα, που είχε στόχο τη διερεύνηση αντιλήψεων και συμπεριφορών στον μαθητικό πληθυσμό συμμετείχαν μαθητές 12-16 ετών από 9 γυμνάσια του Ν. Μαγνησίας. Συγκεντρώθηκαν 803 ερωτηματολόγια, το 7% του συνόλου των μαθητών του Νομού Μαγνησίας. Από την ανάλυσή τους προκύπτει ότι:
ΧΡΗΣΗ ΑΛΚΟΟΛ
Τέσσερις στους 10 μαθητές καταναλώνουν αλκοολούχα ποτά με μέσο όρο έναρξης της χρήσης αλκοόλ τα 13 έτη. Ένας στους τέσσερις από αυτούς που καταναλώνουν αλκοόλ δηλώνει ότι πίνει 1-2 ποτά την εβδομάδα.
ΧΡΗΣΗ ΤΣΙΓΑΡΟΥ
Ένας στους δεκαπέντε καπνίζει. Η μέση ηλικία έναρξης του καπνίσματος είναι τα 13 έτη.
ΧΡΗΣΗ ΚΑΝΝΑΒΗΣ
Ένας στους 40 έχει κάνει χρήση κάνναβης.
ΧΡΗΣΗ ΚΙΝΗΤΟΥ
Σχεδόν όλοι οι μαθητές έχουν δικό τους κινητό τηλέφωνο, Ο μέσος όρος ηλικίας απόκτησης κινητού τηλεφώνου είναι τα 12 έτη. Δύο (2) στους 5 ανέφεραν ότι αφιερώνουν 2 με 3 ώρες κάθε μέρα στο κινητό τους.
ΧΡΗΣΗ ΔΙΑΔΥΚΤΥΟΥ & ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ
Σχεδόν όλοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και 5 στους 10 έχουν δικό τους υπολογιστή στο δωμάτιο. Ο μέσος όρος έναρξης της χρήσης του διαδικτύου χωρίς επίβλεψη είναι τα 11 έτη. Οι μισοί περίπου μαθητές δήλωσαν ότι περνούν 1 με 2 ώρες στο διαδίκτυο τη μέρα, 3 στους 10 ασχολούνται κυρίως με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter), μένουν ξύπνιοι έως αργά το βράδυ και παραμελούν το διάβασμα για να σερφάρουν στο διαδίκτυο. Επίσης, περίπου 3 στους 10 δηλώνουν ότι δεν ζουν χωρίς υπολογιστή, ενώ ένας στους 20 έχει συναντηθεί με άγνωστο και έχει απειληθεί μέσω διαδικτύου. Αξίζει να αναφερθεί ότι ένας στους 30 έχει εκφοβίσει μέσω διαδικτύου.
ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Όσον αφορά τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών, 5 στους 10 έχουν δική τους τουλάχιστον μια ηλεκτρονική κονσόλα, με 2 στους 10 να απασχολούντα μιάμιση με 5 ώρες τη μέρα.
ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΕ ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Οι 4 στους 10 μαθητές που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο παίζουν τυχερά παιχνίδια έστω μια με δύο φορές το μήνα.
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας διαφαίνεται η ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης και διαχρονικής μελέτης των συμπεριφορών των νέων. Αναδεικνύεται επίσης η ανάγκη για συστηματική εφαρμογή προγραμμάτων ενημέρωσης, πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης για τον μαθητικό πληθυσμό και τους γονείς. Στο πλαίσιο αυτό ο εγκεκριμένος από το ΙΕΠ Οδηγός για Ασφαλή Σχολεία που έχει εκδώσει το ΚΕΘΕΑ μπορεί να αποτελέσει ένα χρηστικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, που καλούνται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της πρόληψης και την έγκαιρη παρέμβαση. Ο Οδηγός, μεταξύ άλλων, προτείνει βήματα για την εκπόνησης ενός σχεδίου πρόληψης και αντιμετώπισης των προβληματικών μορφών συμπεριφορών σε κάθε σχολική κοινότητα.