25.09.2019

«Ο Επιθεωρητής» του Γκόγκολ από το ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ στο υπόγειο του ΚΟΥΝ

Ο Δημήτρης Μικιός, επιμορφωτής στο ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ, μιλάει για τον ρόλο του θεάτρου στο πρόγραμμα απεξάρτησης, και την παράστασης «Ο «Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ που ανεβάζει η θεατρική ομάδα του Κέντρου Οικογενειακής Υποστήριξης του ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν στις 25 Σεπτεμβρίου 2019, στο πλαίσιο του φεστιβάλ KEΘΕΑ RELOAD 4.O.

Ερ: Πώς και πότε ξεκίνησε η συνεργασία σου με το ΚΕΘΕΑ;

Απ: Το 2004 μια φίλη μού μίλησε για ένα θεραπευτικό πρόγραμμα που θα έκανε κάποιες εκδηλώσεις. Μου είπε πως στην Παγκόσμια Ημέρα Κατά των Ναρκωτικών  (26 Ιουνίου) έχουν στο Πεδίον του Άρεως κάτι σαν φεστιβάλ και με ρώτησε αν θα μπορούσα να κάνω κάποια εργαστήρια εθελοντικά. Όντως πήγα και έκανα για δύο μέρες εργαστήρια παντομίμας με τα μέλη της Θεραπευτικής Κοινότητας και με ανθρώπους που παρακολουθούσαν τις εκδηλώσεις. Η τότε υπεύθυνη εκπαίδευσης του προγράμματος Έλλη Κυπριώτη είδε τον τρόπο που δουλεύω και μου πρότεινε συνεργασία. Το 2005 και το 2006 ήμουν εξωτερικός συνεργάτης, ενώ από το 2007 εργάζομαι με σύμβαση αορίστου χρόνου.

Ερ: Περίγραψέ μας μια τυπική συνάντηση με τη θεατρική ομάδα του ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ.

Απ: Καμία συνάντηση δεν είναι αυτό που θα λέγαμε «τυπική», μιας και δουλεύω με διαφορετικές ομάδες σε διαφορετικές μονάδες του προγράμματος. Έχω ομάδα στο Κέντρο Ενημέρωσης με ανθρώπους που θέλουν να μπουν στο πρόγραμμα, αλλά είναι ακόμα στη χρήση. Έχω μια ομάδα στη φάση της εντατικής θεραπείας με μέλη, δηλαδή,  της Θεραπευτικής Κοινότητας. Δουλεύω, επίσης, με μια ομάδα ανθρώπων που είναι στο στάδιο της Επανένταξης , της Ολοκλήρωσης  και με απόφοιτους, εδώ και δέκα χρόνια, καθώς και με φίλους του προγράμματος και εθελοντές. Φέτος άρχισα και μια ομάδα με συντρόφους, αδέλφια και γονείς  μελών του προγράμματος. Κάθε ομάδα, λοιπόν, έχει τις δικές της ανάγκες, τις δικές της δυναμικές, τη δική της ιστορία. Είναι σημαντικό επίσης το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η κάθε ομάδα. Σε κάποιες ομάδες κάνουμε μόνο εκπαίδευση, όπως παιχνίδια, αυτοσχεδιασμούς, δράσεις. Όταν μια ομάδα έχει στόχο να παρουσιάσει παράσταση, κάνουμε πρόβες, μελετάμε το κείμενο, στήνουμε το έργο. Στο Κέντρο Ενημέρωσης παίζουμε παιχνίδια, και στόχος μου είναι να κινητοποιήσω τα μέλη να έχουν ομαδικό πνεύμα και να δουν πράγματα για τον εαυτό τους.

Ερ: Είναι η Τέχνη θεραπευτική; Το έχεις δει να συμβαίνει;

Απ: Είναι κυρίως θεραπευτική. Από μόνη της η Τέχνη έχει αυτό το χαρακτηριστικό. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά χρόνια τώρα, ακριβώς επειδή ανακαλύπτεται -ή μάλλον συνειδητοποιείται- αυτό το γνώρισμά της, θεραπευτές και καλλιτέχνες ανέπτυξαν όλες αυτές τις προσπάθειες θεραπείας μέσω της Τέχνης. Έτσι πια ακούμε για ψυχόδραμα και δραματοθεραπεία, για χοροθεραπεία ή θεραπεία μέσω των εικαστικών. Ο μεγάλος Κάρολος Κουν το είχε πει καθαρά : «Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας», και ο Μάνος Χατζιδάκις λέει στο τραγούδι του «Ηθοποιός»: «Απ’ την ψυχή ως την ψυχή». Οι Τέχνες έχουν αυτό το γνώρισμα. Ομαδικότητα, ανάγκη επικοινωνίας και έκφρασης, συνέπεια, συνεργασία, λογική, απόφαση να ξεπεράσεις τα όρια σου μαζί με άλλους. Η Τέχνη σε κινητοποιεί να είσαι εξωστρεφής. Καμία Τέχνη δεν μένει σε αυτόν που είναι ο άμεσος στόχος• πρέπει να είναι εγώ και ο άλλος, δηλαδή το «εμείς». Το έχω δει άπειρες φορές. Έρχονται άνθρωποι μαζεμένοι, φοβισμένοι, που δεν μπορούν να μιλήσουν, που κοκκινίζουν και τα χάνουν μπροστά στην ομάδα, που δεν έχουν θάρρος. Και σε λίγο καιρό αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι κάνουν αυτοσχεδιασμούς και παίζουν με τους άλλους. Ανεβαίνουν στη σκηνή ενός θεατρικού χώρου και λάμπουν. Είναι συγκλονιστικό όταν συνειδητοποιείς πως αυτός ο άνθρωπος πάνω στη σκηνή, πριν από λίγους μήνες ήταν στη χρήση και στο πεζοδρόμιο και τώρα είναι πρωταγωνιστής πάνω στη σκηνή, καθαρός. Ο αγώνας που κρύβει η λέξη «πρωταγωνιστής» αναδύεται σε όλο της το μεγαλείο.

Ερ: Ποια ήταν η πιο συγκινητική στιγμή που έχεις βιώσει ως επιμορφωτής στο ΚΕΘΕΑ;

Aπ: Αυτό που περιγράφω παραπάνω είναι πολύ συγκινητικό για μένα. Η στιγμή που καταλαβαίνεις πως ο άνθρωπός που ήταν χαμένος στέκεται πάνω στη σκηνή δυνατός, ζωντανός και «διδάσκει» μια παράσταση.  Μα πιο πολύ διδάσκει ζωή. Μιας και νίκησε τον θάνατο με μέσο την Τέχνη. Αλλά και μικρά θαύματα συμβαίνουν καθημερινά μέσα στις ομάδες. Μικρές χαρές και νίκες. Όταν ένα μέλος του προγράμματος κατακτάει την Τέχνη, όταν ξεκινάει ανίδεος και άτεχνος και φτάνει να έχει γνώση και εμπειρία, είναι μια άλλη νίκη. Αυτές οι νίκες είναι που με συγκινούν.

Eρ: Τι θα μας παρουσιάσετε φέτος το ΚΕΘΕΑ RELOAD 4.0;

Aπ: Αυτή είναι μια νέα ομάδα για μένα και μια νέα εμπειρία. Θα παρουσιάσουμε τον «Επιθεωρητή» του Νικολάι Γκόγκολ. Ένα εμβληματικό έργο, γραμμένο σχεδόν 180 χρόνια πριν, αλλά, όπως όλα τα κλασικά κείμενα, απίστευτα επίκαιρο. Για ποιο λόγο επέλεξες το συγκεκριμένο έργο; Το έργο αυτό το είχα ξαναδουλέψει και το αγαπάω πολύ. Είναι μια κωμωδία που ξεσκεπάζει τα κακώς κείμενα όλων των εποχών. Τα ζητήματα που θέτει είναι και τώρα ζητούμενα και θα είναι για πάντα.

Η παράσταση «Ο Επιθεωρητής» από την ομάδα θεάτρου του Κέντρου Οικογενειακής Υποστήριξης του ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ θα παιχτεί στις 25 Σεπτεμβρίου 2019 στις 8.00 μμ στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Πεσμαζόγλου 5, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

< Πίσω